Veelgestelde vragen over het visum Centraal-Afrikaanse Republiek

Overige vragen?

Indien uw vraag niet beantwoord wordt, kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij helpen u graag!

Algemene vragen

Mijn visumaanvraag is afgewezen. Kan e-visums.nl mijn geld terugstorten?
Nee, dit is helaas niet mogelijk. Wanneer uw visumaanvraag is afgewezen, is uw visumaanvraag door ons uitgevoerd. Dit houdt in dat wij voor uw visumaanvraag betaald hebben bij de overheid. Restitutie is derhalve niet mogelijk.
Ik heb de Belgische nationaliteit en ik heb geen Burgerservicenummer (BSN). Wat moet ik invullen?
U kunt bij het invulveld op het aanvraagformulier negen keer een nul invoeren (000000000).
Kan een overheid van een land een aanvraag met spoed in behandeling nemen?
Nee. Een overheidsinstantie houdt altijd haar eigen beoordelingstijd aan en kan aanvragen geen voorrang geven.
Mag ik mijn e-visum zwart/wit printen?
Ja, u mag uw visum zwart/wit printen.
Moet ik mijn e-visum uitprinten?
We raden u aan uw e-visum altijd hardcopy (uitgeprint) of softcopy (op uw smartphone, tablet of laptop) mee te nemen op reis.
Kan ik mijn e-visum verlengen?
Wij kunnen uw e-visum niet voor u verlengen. Op sommige bestemmingen is het wel mogelijk ter plaatse uw visum te verlengen. Of dit voor uw reisbestemming mogelijk is vindt u in de informatie op onze website.
Hoe ontvang ik mijn e-visum?
Uw e-visum ontvangt u per e-mail. Na ontvangst sturen we het naar het e-mailadres dat u bij uw aanvraag heeft opgegeven. Voor Cuba geldt dat u uw visum per post ontvangt. Voor China ontvangt u een gedeelte van de documenten per e-mail en een gedeelte per post.
Kan ik iets wijzigen op mijn e-visum?
Wanneer wij u per e-mail een verzoek hebben gestuurd om bepaalde gegevens aan te passen is uw aanvraag nog niet ingediend bij de overheid van het betreffende land. Het is dan nog mogelijk uw gegevens te wijzigen. Als de aanvraag eenmaal is ingediend is wijzigen niet meer mogelijk. Mocht u dan een fout in uw gegevens ontdekken dan dient u een nieuwe aanvraag in te dienen.
Kan ik mijn visumaanvraag annuleren?
Nee, wanneer wij uw visumaanvraag hebben ingediend bij de overheid van het betreffende land kan uw aanvraag helaas niet meer worden geannuleerd. De betaling kan dan ook niet meer worden gerestitueerd.
Mijn paspoort verloopt binnenkort en ik ga een nieuwe aanvragen voordat ik reis, kan ik wel alvast een e-visum aanvragen?
Nee, voor de geldigheid van uw e-visum is het van belang dat de gegevens op uw e-visum overeenkomen met de gegevens op het paspoort waarmee u reist. U dient dus over uw nieuwe paspoortgegevens te beschikken voordat u uw e-visum aanvraagt.
Ik heb een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort, kunnen jullie een e-visum voor mij aanvragen?
Nee, wanneer u een vluchtelingen- of vreemdelingenpaspoort heeft kunnen wij helaas geen e-visum voor u aanvragen. We raden u aan contact op te nemen met de ambassade van het land waar u naar toe wilt reizen. Zij kunnen u meer informatie geven over de documenten die u nodig heeft om naar het land te reizen.
Ik heb meerdere paspoorten, mag ik kiezen met welk paspoort ik reis?
Ja, u mag kiezen met welk paspoort u naar het buitenland reist. Voor de geldigheid van uw e-visum is het belangrijk dat de gegevens op uw e-visum overeenkomen met die in het paspoort waarmee u reist. Voor u uw keuze maakt kunt u controleren of u met dat paspoort in aanmerking komt voor een e-visum.
Staat er een cijfer 0 of een letter O in mijn Nederlandse paspoortnummer?
Het Nederlandse paspoortnummer bestaat uit letters en cijfers. Het blijkt niet altijd duidelijk of er een letter "O" of een cijfer "0" staat. Om verwarring te voorkomen komt de letter "O" niet voor in het Nederlandse paspoortnummer. Het gaat dus altijd om het cijfer "0". Voor de Nederlandse identiteitskaart geldt hetzelfde.
Welke documenten heb ik nodig om met een kind te reizen?
Als u alleen met een minderjarig kind naar het buitenland reist moet u kunnen aantonen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Meer informatie en een toestemmingsformulier vindt u op de website van de Nederlandse overheid (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland).
Kan ik voor meerdere personen tegelijk een e-visum aanvragen?
Ja, dat kan. Onderaan in het aanvraagformulier vindt u de knop 'reiziger toevoegen'. Wanneer u hier op klikt krijgt u de mogelijkheid de gegevens voor een tweede reiziger toe te voegen. Wilt u meer reizigers toevoegen dan herhaalt u deze handeling.
Geeft een e-visum gegarandeerd toegang tot het betreffende land?
Een e-visum geeft u toestemming om naar een land toe te reizen. De overheid van dat land behoudt altijd het recht om zonder opgaaf van reden een houder van het e-visum de toegang tot het land te ontzeggen. In de praktijk komt dit gelukkig zelden voor.
Kan ik een e-visum voor iemand anders aanvragen?
Ja, als u over de benodigde gegevens beschikt kunt u een e-visum voor iemand anders aanvragen.
Wat is het verschil tussen een multiple, double en single entry e-visum?
Een multiple entry e-visum geeft u toestemming om het land meerdere malen te bezoeken binnen de geldigheid van het e-visum. Voor een double entry e-visum geldt dat u het land twee keer mag bezoeken en met een single entry e-visum één keer. In de informatie op onze website kunt u vinden welk e-visum beschikbaar is voor het land waar u heen reist.
Wat zijn de voordelen van een e-visum aanvragen via deze website?
Wij werken als tussenpersoon. Op onze website kunt u de aanvraag voor uw e-visum snel, eenvoudig en volledig in het Nederlands indienen. Wij controleren uw gegevens op de meest voorkomende fouten, voordat we de aanvraag doorsturen ter beoordeling naar het land waar u naar toe reist. U kunt betalen met iDEAL, overboeking of Bancontact/Mister Cash. Wanneer u een vraag over uw aanvraag heeft staan wij u graag te woord! We zijn 7 dagen per week telefonisch en per e-mail bereikbaar. Op de contactpagina op deze website vindt u onze contactgegevens.
Wat is een e-visum?
Een e-visum is een officieel document dat u toestemming geeft naar een land te reizen en binnen dat land te reizen. Het e-visum is een elektronisch alternatief voor het reguliere visum en wordt afgegeven door de overheid van het betreffende land. Een e-visum vraagt u volledig digitaal aan, u hoeft hiervoor dus niet naar de ambassade. Na toekenning ontvangt u uw e-visum per e-mail*. *Voor Cuba geldt dat u uw e-visum per post ontvangt, voor China ontvangt u zowel per post als per e-mail documenten.

Betalingsgerelateerde vragen

Zijn mijn gegevens veilig?
Wij maken gebruik van een beveiligde verbinding (https). Uw persoonsgegevens worden alleen gevraagd om de aanvraag voor het e-visum te doen. De gegevens worden verder op geen enkele manier gebruikt en worden ook niet doorverkocht aan derden of voor commerciële doeleinden gebruikt. Als u wilt dat wij uw gegevens verwijderen dan is dat mogelijk en dan kunt u hier een verzoek voor indienen. Het kan zijn dat het betalen niet lukt of dat u uw betaling annuleert. Wanneer dat zo is dan bewaren wij de gegevens maximaal 48 uur. Als uw e-visum is geleverd dan bewaren wij uw gegevens tot de datum waarop uw e-visum ingaat. Bijzondere persoonsgegevens (paspoortnummer, uitgiftedatum, vervaldatum) worden 72 uur na uitgifte van het visum verwijderd. Voor meer informatie leest u onze privacy disclaimer. 
Wanneer moet ik mijn e-visum betalen?
Na het indienen van uw visumaanvraag kunt u de betaling direct voldoen met iDEAL, overboeking of Bancontact/Mister Cash. We dienen uw visumaanvraag in nadat we de betaling hebben ontvangen. Als u met overboeking betaalt duurt het doorgaans één werkdag voor de betaling bij ons binnen is. Bij vertrek op korte termijn is het dus raadzaam met iDEAL te betaling. Een spoedaanvraag moet met iDEAL worden betaald.
Kan ik een factuur van mijn visumaanvraag krijgen?
Ja, een dag nadat u uw visum heeft ontvangen kunnen wij u de factuur digitaal toesturen. Stuurt u alstublieft een e-mail met uw aanvraagnummer en het verzoek de factuur toe te sturen.
Hoe kan ik het e-visum betalen?
U kunt betalen met iDEAL, overboeking of Bancontact/Mister Cash.